Friday, September 11, 2009

Off course maths is applicable to real life...

...well at least IB-life

Jag har upptäckt ett antal correlations i mitt liv denna veckan:
Negative correlation: The amount of work increases and the number of blog posts decreases
Negative correlation: The amount of work increases and the amount of sleep decreses
Negative correlation: The amount of work increases and the motivation decreases
Negative correlation: The amount of work increases and the meaning of life decreases (almost to non-existent)
Positive correlation: The amount of work increases and your cold increases in badness

Det ser negativt ut, men som ni ser så var det ju i alla fall en positiv sak som hände... ;)

Men förutom att jag har vart jätte förkyld hela veckan och haft sjukt mycket plugg och gått till skolan trots strikta regler om att inte gå till skolan med någonting som liknar svininfluensan så har det ändå vart en trevlig vecka :)

Om inte annat för att det har vart soligt ett par dagar, och för att efter den här veckan kommer kanske (???) en liiiiiite ljusare framtid i alla fall ett par veckor. Innan det blir värre än värst.

Nu i helgen ska jag göra färdigt min matte portfolio. Och hör och häpna men jag ser fram emot det. Matte är ju roligt, och det här är verkligen en utmaning. I alla fall när man har en lärare som inte verkar förstå att man ska applicera matte i verkligheten och inte bara göra massa tal i en bok.

Nevertheless, som en viss person brukar säga, det ungefär så intressant mitt liv har vart den här veckan, bara så ni vet lixom :P

Dagens räddning: Mamma och pappa har Word 2007 som man kan göra equations i

Dagens citat:

"SL Maths Student: Are we ever going to use this in real life?
Teacher: Of course.
SL Maths Student: When?
Teacher: In the exam."

http://www.ibquotes.com

2 comments:

  1. Glöm icke att man kan använda IB-matte när man t.ex. vill bygga en bro eller en hemmagjord parabol :) Det säger iaf Eva!

    ReplyDelete
  2. Mia, vad är Bengt för mattelärare som inte lär ut sånt?? Vava?? ;P

    ReplyDelete