Thursday, December 3, 2009

Next week I'm taking the Sunday flight away from here!

"I would like to be ignorant. Then I would not know how ignorant I was."

The D-day, the Day of Departure närmar sig!

Det förundrar mig lite att man nu snart har klarat av den värsta hösten, den värsta tiden, den fasade och omtalade tiden. Helt enkelt en IB elevs värsta tid. Och det som förundrar mig är inte bara att den knappt hade börjat förren den var över, men mest för att man över huvetaget lever fortfarande. Okej, ja jag överdriver kanske, men ärligt talat har man nära på kollapsat mer än en gång!

En annan sak som förundrar mig är hur sjukt mycket man har missat. Man sätter på TVn och nyheterna (och faktiskt registrerar vad de säger) och inser att, oj det finns visst en större värld än tunga böcker, stressade vänner och mitt eget rum och datorn. Man går också genom stan i Karlstad precis som man gjort varje dag hela hösten, men denna gången saktar man ner stegen, andas in, lyfter blicken och ser att oj, det är julpyntat, och vad mycket grejer det är i skyltfönstrerna. När kom det dit?

Minnet börjar också ta stryk. Var det förra veckan jag var i Stockholm? Man kollar i kalendern. Nej det var 5 veckor sedan. Man läser en text i psykologin eller kemin, där man har strukit under och gjort anteckningar. Har jag läst det här förut? Man får ett papper. Nästa dag ber lärare en ta fram det. Förtvivlat och förrvirrat kollar man på grannens papper. Det där har inte jag fått!!! Sen öppnar man pärmen, och visst, där är det ju överst i pärmen, precis där man, organiserad som man är, har lagt den dagen innan.

Eller som idag. Efter en lång dag av analyserande, inlämning av WL, träning inför oral och försök till att ha fysiklektion utan lärare, så går jag och N genom stan och pratar om Svenska oral som väntar nästa vecka. N kollar upp på ljuslingorna i träden och kommenterar att det är lite mysigt. Efter detta utbrister hon med ett leende
"Man blir ju nästan glad!!"

"There is more than one kind of freedom...Freedom to and freedom from."

p.s. Anyone recognize the qoutes? Old A2 students?

No comments:

Post a Comment